Hverdagen i Børnehuset

Børnehuset Nybrogård, er et pædagogisk tilbud, der p.t. er delt op i 4 børnegrupper.

• Yngste vuggestue ved navn Myrerne (0-2 år)
  • Ældste vuggestue ved navn Haletudserne (2-3 år)
  • Børnehave ved navn Påfuglene (2,7-6 år)
  • Børnehave ved navn Sommerfuglene (2,7-6 år)

Børnetallet i de forskellige grupper varierer fra år til år, alt efter årgangenes størrelse, hvilket betyder, at vi er nødt til at tilpasse personaleressourcerne til børnetallet og gør, at vi er fleksible i vores roller. Dette er ligeledes et overordnet vilkår, da vi er et lille hus med en tilsvarende personalegruppe.

I vuggestue-teamet er vi 3 pædagoger og 2 pædagogmedhjælpere og i børnehaveteamet er vi 2 pædagoger og 3  pædagogmedhjælpere. Vi har ansat 2 medarbejdere i deltidsstillinger, der tilgår begge teams alt efter hvor mange børn, der er. På den måde kan vi tilpasse normeringen uden at rykke for meget rundt på personalet.

En dag i Nybrogård

Vi åbner kl. 07:00, hvor der, som udgangspunkt, er en fra vuggestuen og børnehaven mødt ind til at modtage børn.

Kl. 08:00 deler vi os op i børnehave og vuggestue for at skabe ro til de mindste og tilpasse aktiviteterne til børnehaven.

Kl. 09:00 starter vi med en samling, og begynder herefter de aktiviteter forbundet med gruppernes individuelle projekter. Det betyder, at vi gerne ser, at børnene er afleveret inden kl. 09:00, så vi kan undgå forstyrrelser og komme godt i gang med de planlagte aktiviteter. Børnene bliver tilbudt et lille måltid enten før, under eller efter samlingen.

Kl. 10.45 og frem til 11.00 går de forskellige grupper i gang med at spise det mad, vores køkken har tilberedt. Vi arbejder med mad mod og mad dannelse, hvor vi prøver forskellige smage og konsistens af, således vi får et rigt og mangfoldigt perspektiv på mad og råvarer. Hvis, der er spørgsmål vedrørende det kostfaglige m.m., er forældrene velkomne til at ringe til køkkenet på hovednummeret.

Efter frokost sover vuggestuebørnene og de yngste børnehavebørn (hvis de sover til middag), og resten af børnegruppen er inde eller ude.

I perioden fra 12.00-14.00 afholder vi møder og pauser, men vi tilpasser altid personaletallet til det behov, der er på dagen.

Kl. 14:00 er der et eftermiddagsmåltid. Vi bruger denne tid til at få talt om dagen med børnene, læst en historie eller snakket om, hvad man skal lave frem til, man bliver hentet.

Fra 15:30-17:00 (fredag 16:30) er vi sammen på tværs af i børnehaven og vuggestuen igen.

Rutiner og overgange

I Børnehuset Nybrogård arbejder vi meget med læringen i alt det, der forgår imellem de faste aktiviteter så som fx overgange imellem aktiviteter og garderobesituationen.

Vi har stor opmærksomhed på at gøre disse til en vigtig del af det pædagogiske arbejde og ikke noget, der er ”vejen hen til det, vi skal nå”. Der ligger utroligt meget udvikling og læring i rutinesituationer, og vi glemmer ofte, hvad det kræver af et barn at kunne tage sine sko og flyverdragt på og sætte det tilbage igen, imens man skal forholde sig til børn og voksne omkring én, der alle har noget på sinde.

Naturen omkring os

Vi er meget opsatte på at arbejde og udnytte den natur, vi er så heldige at være omgivet af. Vi har adgang til forskellige naturklubber, som vi, i samarbejde med Gladsaxe Kommunes naturvejledere, kan bruge. Naturvejlederne kan ligeledes hjælpe med at planlægge og udføre projekter i forbindelse med de forskellige gruppers tema og lære børn og voksne nye spændende ting.

Vi har en trækvogn med motor til de mindste og 2 elcykler med plads til 6 i hver, der giver alle mulighed uanset alle  alder at komme ud i det fri.

Fra start til slut og overgange imellem grupperne

Når man starter i vores børnehus, starter man hos Myrerne, hvor den første tid i høj grad handler om modtagelse af både forældre og barn og i  samarbejde skabe en fornuftig tilknytning, til den faste voksne, der tager imod jeres barn. I vil ca. en måned inden opstart modtage et opkald, hvor I vil blive indkaldt til en modtagelsessamtale, hvor pædagogen og lederen vil være til stede. Her har I mulighed for at stille alle de spørgsmål, I eventuelt måtte have. Her lærer vi også lidt mere om jer og jeres barn. Har der været særlige omstændigheder vedrørende fødsel eller barnets første leveår, er det her, vi kan tale om det, så barnet får den bedst mulige start på sit institutionsliv.

Det primære fokus det første år er altid krop, sanser og bevægelse, men i forbindelse med projektets udvikling kobles der også andre læreplanstemaer på, som personlige og sociale kompetencer. (for uddybelse se ”Den Styrkede Pædagogiske Læreplan)

De to vuggestue-grupper har lokaler stødende op til hinanden og en dør, der forbinder de to rum.  Særligt i ydretimerne giver det mulighed for at børn og voksne kan lære hinanden at kende på tværs. Det betyder, at børnene, når de er klar til at skifte gruppe, allerede kender personalet. Der er ligeledes en 2-års udviklingssamtale, som afholdes med personale fra hver gruppe og forældre, så man skaber den bedst mulige overgang.

Hos Haletudserne er det primært fokus på det sproglige, men projektets indhold afhænger i høj grad af børnene, de interesser de har og den retning de sammen sætter med personalet.

3 måneder før barnet skal videre til børnehaven begynder han/hun at komme på besøg i sin nye gruppe, så barnet stille og roligt  møder sine nye kammerater og personale.. Her er der ligeledes en 3 års udviklingssamtale, hvor en pædagog fra børnehaven og vuggestuen i samarbejde med forældrene udfylder og gennemgår barnets udvikling.

I børnehaven er vi begyndt at arbejde med 2 grupper med 2 voksne på hver gruppe, der på skift følger med børnegrupperne op igennem  al deres tid i børnehaven.. Sidste år i børnehaven er man en del af skolegruppen, der arbejder med en digital kuffert, der følger dem med over i skolen. De sidste år er der derudover 2 udviklingssamtaler, hvor man i tæt samarbejde med forældrene kan sørge for at barnet bliver skoleparat.